Integrating Kahoot with the Student Team Achievement Division Model to Foster Students Participation and Learning Outcome
Main Article Content
Abstract
This study addresses the inadequate engagement and academic performance of vocational high school students. The aims of this study were to determine the improvement in activity and learning outcomes of ten grader of accounting vocational high school students. The subjects of this study were 24 accounting class students. This research method is Classroom Action Research. Data collection techniques are activity observation sheets, documentation and learning outcomes tests. Data analysis techniques are quantitative data analysis and qualitative data analysis. From the student activity observation sheet in cycle 1 there were 33.3% who fell into the very active and active categories but did not meet the indicators. In cycle 2 students who were in the very active and active categories increased to 83.3% and had met the success indicator ≥75%. From the results of data analysis obtained learning outcomes test data with an average value of pre test 44,7 with 4 students (16.67%) and posttest cycle 1 with an average value of 57,8 with 11 students (45.83%) and increased in posttest 2 results with an average value of 80.4 with 21 students (87.50%) and has met the success indicator ≥75%. These findings prove that the application of the STAD model assisted by Kahoot is effective in increasing student participation and learning outcomes.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Abas, Z. W. (2015). Fostering learning in the 21st century through student engagement. International Journal for Educational Media and Technology, 9(1).
Anviani, R., & Pujiriyanto, P. (2022). Penggunaan aplikasi Kahoot! dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Epistema, 3(1), 1–9.
Aseany, L. K. A. (2021). Model pembelajaran kooperatif tipe STAD sebagai upaya meningkatkan prestasi belajar biologi. Indonesian Journal of Educational Development (IJED), 2(3), 450–460.
Atikah, A., Ayuni, F., Hidayat, I., & Gusmaneli, G. (2024). Implementasi strategi cooperative learning dalam pembelajaran. PUSTAKA: Jurnal Bahasa dan Pendidikan, 4(3), 90–105.
Faznur, L. S., Khaerunnisa, K., & Sumardi, A. (2020). Aplikasi Kahoot sebagai media dalam evaluasi pembelajaran Bahasa Indonesia pada guru SMA di Sukabumi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Teknik (JPMT), 2(2), 39–44.
Hamalik, O. (2011). Proses Belajar Mengajar (1st ed.). Bumi Aksara.
Harrington, K., Sinfield, S., & Burns, T. (2021). Student engagement. Higher Education, 106, 336.
Haryanto, S. (2023). Peningkatan aktivitas belajar siswa melalui penerapan model pembelajaran bermain peran pada materi mengapresiasi dan mengkreasikan fabel di kelas VII.A SMP Negeri 1 Batu Ampar tahun pelajaran 2021/2022. Jurnal Alwatzikhoebillah: Kajian Islam, Pendidikan, Ekonomi, Humaniora, 9(1), 164–174.
Irawati, A., Hindaryatiningsih, N., & Ramly, R. (2021). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran akuntansi kelas X. Accounting: Jurnal Pendidikan Akuntansi, 1(2), 41–50.
Purnamasari, W., Hala, Y., & Fatmawati, F. (2023). Penerapan media pembelajaran kahoot dalam meningkatkan minat belajar siswa kelas XI MIPA 4. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 5(3), 424-429.
Putri, A. N., Nasri, W. O. L. A., & Renata, D. (2022). Discovery learning untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa. Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa, 2(1), 33–38.
Sakdah, M. S., Prastowo, A., & Anas, N. (2022). Implementasi Kahoot sebagai media pembelajaran berbasis game-based learning terhadap hasil belajar dalam menghadapi era revolusi industri 4.0. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 487–497.
Sudjana, N. (2017). Penilaian hasil proses belajar mengajar (21st ed.). Remaja Rosdakarya.
Suratmin, S. (2020). Penerapan model pembelajaran student teams achievement division (STAD) untuk meningkatkan prestasi belajar bahasa Inggris. Dikdas Bantara Journal, 3(1).
Suryani, E., & Rini, Z. R. (2023). Pengembangan e-LKPD berbasis SETS untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa sekolah dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 13(2), 158–167.
Wulandari, I. (2022). Model pembelajaran kooperatif tipe STAD (Student Teams Achievement Division) dalam pembelajaran MI. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(1), 17–23.
Zahra, M. S., Setiasih, R. M., Usman, S. A., & Anis, A. Z. (2023). Pemanfaatan aplikasi pembelajaran untuk memfasilitasi belajar siswa SMK jurusan akuntansi. Journal of Learning and Technology, 2(1), 18–25.
Zanuarista, L., & Sulistyowati, S. N. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD dalam rangka meningkatkan aktivitas belajar siswa. JPEKBM (Jurnal Pendidikan Ekonomi, Kewirausahaan, Bisnis dan Manajemen), 4(1), 1–5.