Bibliometric Analysis: Traditional Engklek Game as an Educational Game Tool in Mathematics Learning in Elementary Schools

Main Article Content

Fiska Ariyanti Ariska
Chairul Amriyah
Anton Tri Hasnanto

Abstract

The lack of understanding of the trends and developments of research related to engklek games in the context of mathematics learning is the basis of this research. This study aims to map the development of the scientific literature related to the use of traditional engklek games as an educational game tool in mathematics learning in elementary schools through a bibliometric approach. The research method used was bibliometric analysis with data collection from Google Scholar, which was analyzed using Publish or Perish and VOSviewer software. The results of the study show a significant increase in the number of publications related to the engklek game in the period 2021 to 2023, with a peak in 2023 which recorded 408 articles. However, the number of publications has decreased drastically in 2025 to 84 publications. The implications of the results of this study are the importance of deepening the study of the implementation of engklek games in the classroom, focusing on the perception of teachers and students towards this method, and exploring the potential for integrating this game in the Independent Curriculum to support mathematics learning in elementary schools.

Article Details

Citation
How to Cite
Ariska, F. A., Amriyah, C., & Hasnanto, A. T. (2025). Bibliometric Analysis: Traditional Engklek Game as an Educational Game Tool in Mathematics Learning in Elementary Schools. Pedagonal : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 9(1), 109–119. https://doi.org/10.55215/pedagonal.v9i1.35
Section
Articles

References

Adatul’aisy, R., Puspita, A., Abelia, N., Apriliani, R., & Noviani, D. (2023). Perkembangan kognitif dan motorik anak usia dini melalui pendekatan pembelajaran. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(4), 82–93.

Aktorida, N. T. D., Asep, A. S. E., & Hajani, T. J. (2022). Pengembangan permainan engklek pada pembelajaran tema 7 kelas V SD Negeri 5 Lubuklinggau. Linggau Journal Science Education, 2(3), 65–74.

Anggraini, G., & Pujiastuti, H. (2020). Peranan permainan tradisional engklek dalam mengembangkan kemampuan matematika di sekolah dasar. Jumlahku: Jurnal Matematika Ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan, 6(1), 87–101.

Anisah, A. S., & Holis, A. (2020). Enkulturasi nilai karakter melalui permainan tradisional pada pembelajaran tematik di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Uniga, 14(2).

Atmaja, T. S. (2024). Internalisasi nilai-nilai kearifan lokal dalam pembelajaran pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 8(1), 171–179.

Caesaria, N. Z., Saputra, Y. D., & Siswanto, D. H. (2024). Implementasi pembelajaran matematika berdiferensiasi di sekolah dasar pada Kurikulum Merdeka. Murabbi, 3(2), 92–100.

Darmawan, W. H., Ananta, J. P., & Suparmi. (2025). Efektivitas permainan engklek pada perkembangan psikomotorik anak usia dini. An-Nisa, 17(2), 70–85.

Fitria, R., & Muslimah, M. (2023). Kemampuan kreatif siswa dalam implementasi teori belajar kognitivisme. Ihtimam: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 6(2), 1–14.

Hayati, R., Husnidar, & Novianti. (2024). Dampak pembelajaran berbasis budaya di sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(4), 1–8.

Idhayanti, R. I., Khoirunisa, R., Lusiana, A., & Mundarti, M. (2023). Efektivitas permainan engklek dan lompat tali terhadap perkembangan motorik kasar anak prasekolah. Juru Rawat: Jurnal Update Keperawatan, 3(1), 38–44.

Indriyani, D., Muslihin, H. Y., & Mulyadi, S. (2021). Manfaat permainan tradisional engklek dalam aspek motorik kasar anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(3), 349–354.

Kero, M. A., & Wewe, M. (2024). Implementasi media pembelajaran secara kontekstual untuk mengaktifkan siswa dalam kegiatan pembelajaran matematika kelas V. Polinomial: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 137–147.

Khoerunnissa, N. R., Sunaryo, Y., & Zakiah, N. E. (2023). Permainan tradisional engklek sebagai media pembelajaran matematika. Prosiding Seminar Nasional Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 1(1), 63–72.

Lestari, R., Habibi, & Bastari, S. (2024). Persepsi siswa terhadap mata pelajaran matematika (studi kasus siswa kelas VI SD Negeri 03 Gumay Ulu). Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 21–28.

Marinda, L. (2020). Teori perkembangan kognitif Jean Piaget dan problematikanya pada anak usia sekolah dasar. An-Nisa Journal of Gender Studies, 13(1), 116–152.

Nopianti, H., Suroyo, S., & Santoso, A. (2025). Pengaruh pendekatan pendidikan matematika realistik terhadap hasil belajar matematika ditinjau dari keterampilan berpikir kritis siswa SD kelas V di Kecamatan Cianjur. Cokroaminoto Journal of Primary Education, 8(1), 42–60.

Nurhayanti, H., Hendar, H., & Wulandari, W. (2021). Meningkatkan pemahaman siswa pada mata pelajaran matematika mengenai pengenalan konsep kelipatan persekutuan terkecil (KPK) dengan menggunakan media dakon bilangan. Jurnal Tahsinia, 2(2), 180–189.

Pratiwi, I., & Bachri, S. (2023). Pengenalan kembali permainan tradisional untuk mengalihkan ketergantungan anak pada gadget. Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Pendidikan, 3(7).

Rahman, F. (2023). Permainan tradisional sebagai upaya penanggulangan bahaya kecanduan gadget. Jurnal Rinjani Pendidikan Guru Sekolah Dasar (JR-PGSD), 1(3), 80–84.

Saputra, H. (2024). Perkembangan berpikir matematis pada anak usia sekolah dasar. Jemari (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 6(2), 53–64.

Septiyanti, I. F., Wibawa, S., Yulia, Y., & Cahyani, B. H. (2023). Kemampuan berpikir kritis pada tahapan operasional konkrit. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 7(2), 195–203.

Sonjaya, A. R., Arifin, Z., & Pratiwi, R. A. (2021). Revitalisasi permainan tradisional sebagai wahana peredam permainan digital pada anak. Jurnal Pendidikan Uniga, 15(1), 385–396.

Utomo, H. N., Muhtarom, M., & Dwijayanti, I. (2024). Eksplorasi media interaktif Google Site dengan alur Merdeka berbasis design thinking. Jurnal Riset dan Inovasi Pembelajaran, 4(1), 42–58.

Wardani, D. K., Kuryanto, M. S., & Riswari, L. A. (2024). Minat belajar matematika dalam permainan tradisional engklek. Prismatika: Jurnal Pendidikan dan Riset Matematika, 6(2), 422–432.

Widyastuti, L. R., Malik, L. R., & Razak, A. (2020). Efektivitas permainan tradisional engklek dalam meningkatkan hasil belajar matematika. Primatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 19–24.

Wijayanti, A., & Yanto, A. (2023). Pembelajaran matematika menyenangkan di SD melalui permainan. Polinomial: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 18–23.

Wijayanti, R., & Trisiana, A. (2018). Pengaruh permainan engklek berbasis etnomatematika terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik kelas III. Jurnal Sinektik, 1(2), 178–190.

Yusuf, R. N., Qomariah, D. N., & Hamidah, S. H. (2022). Menstimulus keterampilan motorik kasar anak melalui permainan tradisional engklek di Kelompok B TK Armawiyah 1. Jurnal Paud Agapedia, 6(1), 21–30.